Jak zrobić listę zakupów na czas kwarantanny?

Jak zrobić listę zakupów

Jak zrobić listę zakupów na czas kwarantanny?

Stworzenie jak najlepszej listy zakupów spożywczych nie było nigdy tak ważne jak teraz. Jest to przydatne zarówno dla osób znajdujących się w kwarantannie domowej, zmuszonych do proszenia innych o pomoc, jak i dla tych, którzy chcą zrobić zakupy szybko i sprawnie.

Jak stworzyć idealną listę zakupów spożywczych na tydzień, dwa tygodnie lub więcej?

  1. Zrób plan posiłków. Dopasuj go do siebie i do swojej rodziny tak, aby był on jak najbardziej zbliżony do tego który macie na co dzień.

Wskazówki:

  • Jeśli chcesz eksperymentować z nowymi potrawami, możesz je wprowadzić, ale pamiętaj żeby mieć awaryjną porcję jedzenia na wypadek gdyby coś nie wyszło 😉
  • Niektóre potrawy wystarczą na dwa lub trzy dni.
  • Jeśli nie lubisz gotować, możesz kupić dania gotowe, np. pierogi, gołąbki, fasolkę po bretońsku. Zachęcam jednak do przygotowywania potraw samodzielnie chociaż kilka razy w ciągu tych dwóch tygodni.
  • Jeśli planujesz zamawianie jedzenia z restauracji, możesz to również uwzględnić w planie aby później się nie zastanawiać czemu okienko pozostało puste.
  • Pamiętaj o warzywach, najlepiej świeżych ale mrożone lub zawekowane również będą ok.
  • Możesz jeść codziennie „świeże” pieczywo, jeśli je wcześniej zamrozisz. Wieczorem przed snem wyjmij z zamrażalnika taką ilość chleba, jaką zjesz kolejnego dnia. Rano będzie gotowe do zjedzenia.

Tak wygląda przykładowy plan posiłków na jeden dzień:

Plan posiłków – przykład1

  1. Zrób listę zakupów na podstawie stworzonego przez Ciebie planu posiłków.

Wskazówki:

  • Podziel listę na kategorie. Ja podzieliłam swoją wg alejek w supermarkecie, w którym robię zakupy:

– świeże warzywa, owoce, zioła

– węglowodany (np. makaron, kasza, ryż, mąka)

– przyprawy

– rośliny strączkowe (np. fasola, groch, soczewica, ciecierzyca)

– słoiki, puszki (np. ketchup, koncentrat pomidorowy, ogórki konserwowe, dania gotowe)

– przekąski (np. bakalie, orzechy, nasiona, czekolada)

– „do chleba” (np. wędliny, hummus, pasty)

– pieczywo

– napoje (np. woda)

– inne (np. herbata, kawa, proszek do pieczenia, cukier, olej, dżem, dania gotowe)

– nabiał (np. mleko, masło, śmietana, jogurty, ser, twaróg, jaja)

– świeże mięso, ryby

– mrożonki (np. warzywa, owoce, dania gotowe, ryby)

  • Aby było łatwiej, zajmuj się każdym dniem osobno, na końcu podsumuj ilość potrzebnych produktów.

Tak wygląda lista zakupów z kategorii „świeże warzywa, owoce, zioła” na jeden dzień:

Lista zakupów – przykład1

  • Ja swoją gotową listę dzielę jeszcze później na sklepy, w których kupuję produkty.
  • Kolejność produktów znajdujących się na liście możesz dostosować do kolejności półek w supermarkecie. Jeśli wiesz, że najpierw mijasz przyprawy, umieść je jako pierwsze.

Stworzenie planu wymaga trochę zaangażowania. Mając jednak ustalone posiłki oraz produkty do ich przygotowania w domu, oszczędzisz bardzo dużo czasu później. Nie będziesz musiał się zastanawiać co zjeść danego dnia i czy masz wszystko czego Ci potrzeba. Z czasem zauważysz, że planowanie i zakupy będą szły Ci coraz sprawniej i szybciej.

Poniżej plan posiłków i lista zakupów do pobrania:

Plan posiłków PDF

Lista zakupów PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie